mandag den 24. august 2009

Adresse;

Sara la Cour Nielsen
Bøgata 1
3800 Bø i Telemark
Norge

Kærlighed og varme herfra, jeg håber sådan I alle har det godt og trives??

Helgen...


Fantastiske indtryk og udtryk...

Der er nu gået en lille uge, jeg er flyttet ind på et lille rum, som jeg er tryg ved. Kommet i en dejlig klasse fyldt med ligeså interesseret friluftsnørder, som jeg selv. Har fjeldet 360-om mig. Jeg er velsignet det må jeg sige...

Vi havde vores første tur i fjeldet i torsdags, en del af intro ugen, en ryste sammen tur. Vi havde svømme test med alt tøjet på, nogle forskellige samarbejdslege og en vandretur i fjeldet. Det var en rigtig hård tur op, det gik stødt opad, men da vi gennembløde og forpustet nåede toppen var det hele turen værd. En top så fin med brutal natur omkring i form af høje klipper, nabo-bjerge, forskudte stærke træer der havde overlevet her på toppen. En levende, mørk himmel med små huller af blå himmel... Den havde lærene regnet godt ud, vi er alle totalt spændte på hvad der mere kommer til at vente os.

Klassen indbyrdes aftalte at overnatte i skoven i weekenden. Så lørdag eftermiddag, mødtes vi og vandrede derop af, turen var en skøn cocktail af masser af hygge rundt om bålet, danske jokes (-de synes virkelig vi er intelligente... Norsk-comedy; http://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk), snobrød, på norsk pindebrød, gode røverhistorier, en spejlblank sø og natur så skøn og med modne blåbær.

Da tiden var til at lægge sig, var himmelen stjerneklar og jeg faldt i søvn under cassiopeia som strålede klart bag siluetten af trækronerne, da jeg slog øjnene op til en ny dag, var himmelen blå og stod i fin kontrast til de grønne træer. Rigtig dejlig tur, det er så fedt at mærke at folk vil dette ligeså meget som en selv. Jeg er taknemmelig.

Jeg skal på tur i otte dage fra på fredag af, så der vil jeg ikke være til at komme i kontakt med. Faget hedder Kyst, så vi skal ud og sejle, lære at læse søkort, orienterer os om vind og vejr. Osv.

Jeg har fået oprettet Skype, men jeg kan ikke finde ud af at inviterer folk, så i må meget gerne inviterer mig, så jeg kan kontakte jer over computeren, hvis det er.

Jeg har det rigtigt godt ellers, holder stadig mine negle flotte, har ikke røget i to dage nu, forstår mere og mere af det norske sprog, (- det er noget af en udfordring og der bliver meget ekstra arbejde iforhold til det... Men det er ok, det går fremad og det er jo det vigtigste.)
sover godt om natten, roder fordi der ikke er tid til at rydde op når man bor i Norge. Så det er nogle fantastiske indtryk og udtryk jeg har mødt denne første uge på mit Eventyr i det nordlige...

Ja, livet er en gave...

onsdag den 19. august 2009

Ikke mere hjemløs i Bø...

Mine kære venner, veninder og familie...

Som skrevet tidligere har jeg været hjemløs indtil for to min siden... Det var sådan at jeg tog hertil i den bedste overbevisning om at en bolig ikke ville være noget problem at finde... Men det var det, at være hjemløs i et andet land er ikke morsomt... Det har været hårdt ikke at have et sted at kunne kalde hjem, ikke at kunne fylde køleskabet op, ikke at have en seng at flade ud på efter en dag fuld af nye indtryk og informationer.

Jeg har ringet og ringet til Gud og hver mand her i Bø om et sted at bo, tør ikke at tænke på min telefonregning i næste måned, fy føj da...

Jeg har kunne holde min optimisme oppe om at finde en bolig lige indtil i dag, men idag blev jeg modløs, min optimisme var en smule slidt op. Jeg er så lige kommet hjem fra skolen idag og prøver endnu engang at søge på bolig, da det ringer på døren. En dame i midt 40'erne skal hente en nøgle, vi kommer i snak og hun siger hun lige har været i DK og elsker DK mennesker og landets natur, lille salut til kære DK. Men vi kommer ind på min hjemløssituation og hun nævner at hun har fem hybler, men de er alle optaget. Øv... Vi siger farvel og jeg fortsætter min søgning.

Fem min. efter ringer det på døren igen og der står hun igen og er nu blevet min redning, hun stråler og siger at en af hendes lejer har lige sagt op og hun har en ledig hyble nu, eget bad, egen indgang, lille køkken med lille bord og stol, til mig for 2450kr. alt inkl. i danske penge er det omkring 2000kr.

Det ligger lige uden for byen, et af mine ønsker, det er privat leje, et af mine ønsker, det er billigt, et af mine ønsker, det er mit eget, også et af mine ønsker.

Juhuu... hvor tålmodighed er en dyd. Det kunne ikke være bedre.

Imorgen skal vi ud og have svømme test med alt tøj på og på vandretur i fjeldet.

Vi ses, så opmundret jeg er over det med bolig. Tak gode Gud.

søndag den 16. august 2009

Første indtryk...

Forvirret og i underskud begav jeg mig afsted igår kl.22.30 på eventyret til Bø... Jeg har indtilvidere set klipper græde, blodrøde sten, vandfald og floder bugte sig om en natur med bjerge og skove, som man overraskes over ikke er længere væk fra vor kære flade hjemland, DK...

Jeg ankom til Bø kl.13.30, på en lille grå station med kun det liv der stod af fra toget. Fulgtes med en gut op til universitetet, for i håb at finde en lille hybel, som man jo kalder det her. Uden held... Det er en lidt speciel følelse jeg sidder med i denne stund. Spændt på hvad dette år, denne by, Bø, vil bringe, hjemløs, udmattet efter rejsens ringe sovemuligheder, lidt bange og nervøs og alligevel med frimodigt sind, et nyt kapitel er begyndt.

Jeg vil kalde mit nye kapitel; Eventyrets nordlys.

Velkommen til mit lille eventyr, jeg vil tage mig en cykeltur nu, se hvor jeg skal møde imorgen. Jeg har fået lov at overnatte hos nogle af Astris, min kollega fra friluftsland, veninder; Henriette og Berit, rigtig søde piger.

Det er nyt og spændene... Kærlighed til jer alle fra Sara.