Jeg er rusket igennem, jeg er mættet og hundesulten efter mere, jeg er gul og blå på krop og rød i ansigt. Jeg er øm og tændt, jeg er kuldeskær, jeg er brændene varm. Jeg har blå øjne og to ben. Mine fingre summer, min storetå er udkørt, gnavet ned af skoen.
Jeg er meget afslappet, jeg er alene, jeg puster ud, lytter til stilheden. Mindes vindens råb og skrig og skarbe klør, svien i ansigtet, blodet der langsomt bliver til kold beton. Kamp om gennemstrømning og pumpen.
Nå dit mål, kæmp din kamp, stå oprejst, gå det næste skridt, løft blikket, lyt til vinden, se fjeldet røre sig, overlev, overvind, overkom, overrask dig selv... Spring højt, glid på glatte ski, drik udsigten.
Otte dage på vinterfjeldet, udfordringer, mod; den skjulte angst, tårene presser sig på, smilet breder sig stort og bredt, armene strækkes mod ingenting og killen i maven, melodierne nynnes i hovedet, tankerne løber med vildrenen, reagerer på impulser og farveskift. Solen og månen, højt oppe, langt nede, dybt indeni.
Jeg er berørt, jeg er skræmt, sidder med dyb respekt, ærefrygt og beundring. Jeg bliver draget og længselsfuld, jeg er lille bitte og fjeldet kæmpe stort. Jeg elsker det, der, højt oppe under himmelen.
søndag den 21. februar 2010
lørdag den 30. januar 2010
Vinter evntyrets magi...
Jeg er tilbage i Bø, tilbage i Norge...
Jeg reflekterer over julen, mærker at varmen breder sig i mig, hvilken dejlig tid det var at være hjemme, se familien, mærke sammenholdet og kærligheden der, jeg er en heldig pige at have jer i mit liv, blodbundet til mig, kære familie.
Jeg reflekterer over nytåret, elsker at gå ind i et nyt år, elsker at gå igennem det tidligere og mindes de dejlige stunder, se hvor man var for et år siden og se hvor man nu står. Elsker at se hvor langt man har rykket sig. Men elsker også det konfronterende i at gøre op med hvad man ikke har nået, for derved at kunne gøre noget ved det i det nye og uskrevne år.
Jeg reflekterer over mine oplevelser og personer i mit liv, hvor er jeg en heldig pige at have så mange fantastiske mennesker og oplevelser i det. Der var mange venner og veninder jeg ikke nåede at se i ferien, men sommetider er tiden og livet ens overmand.
Jeg er blevet moster til en lille pige LIVA, så smuk og ren hun er, jeg smiler ved tanken om hende. Hvor er du sej Maria-søster, du klarede det så flot og stærkt, med Jakob-svoger ved din side. Fantastisk oplevelse.
Jeg er tilbage i Bø, tilbage i Norge...
Jeg er overvældet og glad i hjertet over endnu engang at opleve at det er det helt rigtige sted jeg befinder mig. Der er hvidt over det hele og jeg har allerede stået overfor mange nye udfordringer, som både har medbragt tåre, latter, beundring, vrede, mestring, frustration, kulde, skønhed, selvindsigt og meget mere med sig.
Jeg er lige kommet hjem fra en fem dages vintertur, den har været hård fysisk og psykisk og jeg mærker at jeg har udviklet mig meget inden for disse dages oplevelser.
Vi statede vores tur i Nordagutu, med sækken på ryggen og skiene på benene. Jeg var ræd for skiene efter et tidligere fald på dem. Men et menneskeforladt snefyldt område mødte mig og en opmundrende stemme fortalte mig at det nok skulle gå.
Det har været en helt utrolig fantastisk tur, et eventyr uden lige, jeg har virkelig ikke oplevet noget ligende. Det er denne tur indtilvidere der har givet mig allermest udfordring og allermest magi i hjertet. Jeg tror jeg er forelsket og jeg mærker allerede følelsen af afhængighed.
Et magisk drug, der gennemsuger ens blodåre med kulde og varme på samme tid, adrenalin og fred, skønhed og barskhed, ensomhed og fællesskab, jeg er forundret. Jeg må have mere, mere af dette magiske-vinter-drug.
Jeg lægger nogle billeder ind senere. Jeg tænker at ligge nogle opskrifter på turmad og andre turtip ind også, så kan det eventuelt inspirere til egne tur oplevelser.
Jeg reflekterer over julen, mærker at varmen breder sig i mig, hvilken dejlig tid det var at være hjemme, se familien, mærke sammenholdet og kærligheden der, jeg er en heldig pige at have jer i mit liv, blodbundet til mig, kære familie.
Jeg reflekterer over nytåret, elsker at gå ind i et nyt år, elsker at gå igennem det tidligere og mindes de dejlige stunder, se hvor man var for et år siden og se hvor man nu står. Elsker at se hvor langt man har rykket sig. Men elsker også det konfronterende i at gøre op med hvad man ikke har nået, for derved at kunne gøre noget ved det i det nye og uskrevne år.
Jeg reflekterer over mine oplevelser og personer i mit liv, hvor er jeg en heldig pige at have så mange fantastiske mennesker og oplevelser i det. Der var mange venner og veninder jeg ikke nåede at se i ferien, men sommetider er tiden og livet ens overmand.
Jeg er blevet moster til en lille pige LIVA, så smuk og ren hun er, jeg smiler ved tanken om hende. Hvor er du sej Maria-søster, du klarede det så flot og stærkt, med Jakob-svoger ved din side. Fantastisk oplevelse.
Jeg er tilbage i Bø, tilbage i Norge...
Jeg er overvældet og glad i hjertet over endnu engang at opleve at det er det helt rigtige sted jeg befinder mig. Der er hvidt over det hele og jeg har allerede stået overfor mange nye udfordringer, som både har medbragt tåre, latter, beundring, vrede, mestring, frustration, kulde, skønhed, selvindsigt og meget mere med sig.
Jeg er lige kommet hjem fra en fem dages vintertur, den har været hård fysisk og psykisk og jeg mærker at jeg har udviklet mig meget inden for disse dages oplevelser.
Vi statede vores tur i Nordagutu, med sækken på ryggen og skiene på benene. Jeg var ræd for skiene efter et tidligere fald på dem. Men et menneskeforladt snefyldt område mødte mig og en opmundrende stemme fortalte mig at det nok skulle gå.
Det har været en helt utrolig fantastisk tur, et eventyr uden lige, jeg har virkelig ikke oplevet noget ligende. Det er denne tur indtilvidere der har givet mig allermest udfordring og allermest magi i hjertet. Jeg tror jeg er forelsket og jeg mærker allerede følelsen af afhængighed.
Et magisk drug, der gennemsuger ens blodåre med kulde og varme på samme tid, adrenalin og fred, skønhed og barskhed, ensomhed og fællesskab, jeg er forundret. Jeg må have mere, mere af dette magiske-vinter-drug.
Jeg lægger nogle billeder ind senere. Jeg tænker at ligge nogle opskrifter på turmad og andre turtip ind også, så kan det eventuelt inspirere til egne tur oplevelser.
torsdag den 10. december 2009
Vi ses snart ansigt til ansigt...
Jeg glæder mig til at se jer alle sammen , jeg glæder mig til at mærke jer og omfavne jer. Jeg kommer hjem d.17. dec om eftermiddagen og tager hjem d.2. jan om formiddagen. Jeg skal arbejde d.19.20.21. og 22. og igen d.28. og 29. og så vil familien blive prioteret højt, da familien får en stor julegave, en lille prinsesse vil snart være en del af familien og vi vil tage varmt imod hende.
Jeg håber at alle nyder disse december dage og mærker hvordan julefreden bryder med travlheden. Jeg håber alle har det godt i hjerterne deres. Tak for jeres tanker og omsorg i breve og pakker. Det betyder så meget. Tak.
Jeg skal aflevere eksamens opgave d.16. får opgaven på mandag, så mine december dage går med læsning af pensum stof og jule-te.
Elsker jer og glæder mig ubeskriveligt til at se jer kære mennesker som er en del af mit liv.
Sara.
Jeg håber at alle nyder disse december dage og mærker hvordan julefreden bryder med travlheden. Jeg håber alle har det godt i hjerterne deres. Tak for jeres tanker og omsorg i breve og pakker. Det betyder så meget. Tak.
Jeg skal aflevere eksamens opgave d.16. får opgaven på mandag, så mine december dage går med læsning af pensum stof og jule-te.
Elsker jer og glæder mig ubeskriveligt til at se jer kære mennesker som er en del af mit liv.
Sara.
mandag den 30. november 2009
Sneklædte bjerge omringer mig...
Åbner døren, blændes, svien i øjnene, kold luft trænger ind, ren, fin og krystallignende hvidt tæppe, jeg er overvældet, renser mine synder bort i uskyldighedens rene væsen.
Mine øjne behages, svien er væk, trækker vejret dybt, mærker en lægende smerte i brystet, kigger op, de hilser mig godmorgen, hilser mig og ønsker mig dagen vel, skønhed, mægtighed, storhed og omfavnende Guddommelighed.
Jeg er omringet, omringet af de sneklædte bjerge.
Mine øjne behages, svien er væk, trækker vejret dybt, mærker en lægende smerte i brystet, kigger op, de hilser mig godmorgen, hilser mig og ønsker mig dagen vel, skønhed, mægtighed, storhed og omfavnende Guddommelighed.
Jeg er omringet, omringet af de sneklædte bjerge.
torsdag den 29. oktober 2009
Long gone, no seen...
Hjemveet rammer mig... Siden sidst har jeg været i skoven, på fjeldet, ved søen, på elven, så mange oplevelser rigerer. Dyb glæde og i et stående nærvær af taknemmelighed. Jeg ville ønske jeg kunne beskrive denne gave, som jeg er givet, på en måde så I kunne gennemleve eventyret som jeg.
Først fire dage på fjeldet, hvor man overvældes af vindens nådesløse pust og udsigtens skiftende og uendelige skønhed uanset vejrets ramme. Mange glædes udbud og klappende hænder og søvnløse nætter under en næsten faldende stjerne himmel. Jeg havde den bedste fødselsdag, med masser af højdemeter og udmattede kroppe rundt bålet. Pigerne havde bagt brownies og jeg selv chokolade boller og dertil varm kakao med flødeskum. Tak for jeres varme hilsner og tanker, det er svært at forklare hvor meget det betyder at være tænkt på og specielt når man er så langt hjemmefra. -og jeg ville ønske jeg kunne sige personligt tak til jer alle, men tid og overskud er imod mig. Så STORT tak. Elsker jer SÅ højt og er så heldig en pige.
Herefter en uge hjemme med fart på, evaluering af fire dages turen og planlægning af ti dages egenfærd på fjeldet, i skoven og på vandet i kano.
Så afsted med os, ti dage i naturen foran, tasken pakket, en klar blå himmel og en vintermat sol hilste os godmorgen den første dag og fulgtes med os resten af turen. Jeg har været sammen med seks dejlige mennesker. Fem gutter, en jente (pige) og jeg selv. Fire af drengene er vokset op med jagt og skoven som deres værktøj og jeg har fået et forhold og en menning om mange ting i forhold til naturen efter denne tur, som jeg ikke har haft før. En respekt, ikke bare for naturens miljø og skønhed, men også for naturens vildskab og vækst og nådesløshed. Forskellen mellem os danskere som har regler for alt i skovene for at bevare dem, på grund af vores begænsede områder af dem, og til Norge som har rækkevidder af skov næsten store som Danmark selv. Som stadig har vildskaben i skoven, ikke mærkede dyr og vildtlevende planter og træer. Der er stadig kamp om overlevelse og kun de stærke overlever.
Barskt, levende og fasinerende, "...men sådan er naturens natur!" Som en af drengene sagde en aften rundt bålet, hvor jeg prøvede at forstå vildskaben.
Jeg har lært meget på denne tur, nok en cocktail af turene før, erfaringer hjemmefra, vores gruppesammensætning af de kloge folk og en god højde på indstillingen.
Vi havde den smukkeste tur og var så heldige med vejret, noget af det der satte sig mest i mit indre fotoalbum, var træerne og klippernes spejling på de helt vindstille søers overflader. -og når stilheden sænkede sig over gruppen, i de fire kanoer, fordi vi alle var mærket og overvældet af det ufejlbare billed vi selv var en del af. Kun lyden fra kanoens lette gennembrydning igennem vandet, det er så smuk en lyd, som jeg sent vil glemme, ellers er det kun stilhedens stemme man høre, intet andet. Maditativt og rørende.
Jeg har ferie nu, så dejligt, har nydt mit egent selskab. Vi er få tilbage her i Bø, nordmændene er taget hjem til mor og far og vi er kun fire danskere der har valgt at tilbringe ferien i Norge, så jeg mærker hjemveen nu, jeg savner jer veninder, venner og familie. Savner jeres selskab og nærvær.
Men imorgen fredag, tager vi fire piger til Oslo og tager ikke en tur i det levende vildskab, men en tur i stående vildskab. Vi har købt billetter til en klassisk koncert i Den Norske Opera, med et orkester kaldet KORK. Turen vil også indeholde latino-dans, shopping, Gustav Vigelands mærkbare følelser og alt for dyr mad og drikke.
Jeg glæder mig, for ligemeget hvor meget natur-frilufts-nørd-elsker jeg er, så vil mit indre pulserende bymenneske altid stå mig meget nær.
Jeg elsker jer, jeg savner jer, jeg er taknemmelig, jeg er længselsfuld, jeg er lige der hvor jeg skal være. Tanker og varme herfra Saras eventyr.
Først fire dage på fjeldet, hvor man overvældes af vindens nådesløse pust og udsigtens skiftende og uendelige skønhed uanset vejrets ramme. Mange glædes udbud og klappende hænder og søvnløse nætter under en næsten faldende stjerne himmel. Jeg havde den bedste fødselsdag, med masser af højdemeter og udmattede kroppe rundt bålet. Pigerne havde bagt brownies og jeg selv chokolade boller og dertil varm kakao med flødeskum. Tak for jeres varme hilsner og tanker, det er svært at forklare hvor meget det betyder at være tænkt på og specielt når man er så langt hjemmefra. -og jeg ville ønske jeg kunne sige personligt tak til jer alle, men tid og overskud er imod mig. Så STORT tak. Elsker jer SÅ højt og er så heldig en pige.
Herefter en uge hjemme med fart på, evaluering af fire dages turen og planlægning af ti dages egenfærd på fjeldet, i skoven og på vandet i kano.
Så afsted med os, ti dage i naturen foran, tasken pakket, en klar blå himmel og en vintermat sol hilste os godmorgen den første dag og fulgtes med os resten af turen. Jeg har været sammen med seks dejlige mennesker. Fem gutter, en jente (pige) og jeg selv. Fire af drengene er vokset op med jagt og skoven som deres værktøj og jeg har fået et forhold og en menning om mange ting i forhold til naturen efter denne tur, som jeg ikke har haft før. En respekt, ikke bare for naturens miljø og skønhed, men også for naturens vildskab og vækst og nådesløshed. Forskellen mellem os danskere som har regler for alt i skovene for at bevare dem, på grund af vores begænsede områder af dem, og til Norge som har rækkevidder af skov næsten store som Danmark selv. Som stadig har vildskaben i skoven, ikke mærkede dyr og vildtlevende planter og træer. Der er stadig kamp om overlevelse og kun de stærke overlever.
Barskt, levende og fasinerende, "...men sådan er naturens natur!" Som en af drengene sagde en aften rundt bålet, hvor jeg prøvede at forstå vildskaben.
Jeg har lært meget på denne tur, nok en cocktail af turene før, erfaringer hjemmefra, vores gruppesammensætning af de kloge folk og en god højde på indstillingen.
Vi havde den smukkeste tur og var så heldige med vejret, noget af det der satte sig mest i mit indre fotoalbum, var træerne og klippernes spejling på de helt vindstille søers overflader. -og når stilheden sænkede sig over gruppen, i de fire kanoer, fordi vi alle var mærket og overvældet af det ufejlbare billed vi selv var en del af. Kun lyden fra kanoens lette gennembrydning igennem vandet, det er så smuk en lyd, som jeg sent vil glemme, ellers er det kun stilhedens stemme man høre, intet andet. Maditativt og rørende.
Jeg har ferie nu, så dejligt, har nydt mit egent selskab. Vi er få tilbage her i Bø, nordmændene er taget hjem til mor og far og vi er kun fire danskere der har valgt at tilbringe ferien i Norge, så jeg mærker hjemveen nu, jeg savner jer veninder, venner og familie. Savner jeres selskab og nærvær.
Men imorgen fredag, tager vi fire piger til Oslo og tager ikke en tur i det levende vildskab, men en tur i stående vildskab. Vi har købt billetter til en klassisk koncert i Den Norske Opera, med et orkester kaldet KORK. Turen vil også indeholde latino-dans, shopping, Gustav Vigelands mærkbare følelser og alt for dyr mad og drikke.
Jeg glæder mig, for ligemeget hvor meget natur-frilufts-nørd-elsker jeg er, så vil mit indre pulserende bymenneske altid stå mig meget nær.
Jeg elsker jer, jeg savner jer, jeg er taknemmelig, jeg er længselsfuld, jeg er lige der hvor jeg skal være. Tanker og varme herfra Saras eventyr.
mandag den 12. oktober 2009
HOP... HOP... HOP HOP HOP... HOP.
Jeg tager på 10 dagens egenfærd, jeg laver en god opdatering når jeg kommer tilbage...
Savner jeg og tænker meget på jer.
Savner jeg og tænker meget på jer.
søndag den 27. september 2009
Så er det imorgen...
Så er det imorgen, føler mig en smule gammel, da en af mine yngre medstuderende spørg, med et kækt smil; Hvor mange år, imorgen? Jeg svare; 24 (med ret ryg...) Han siger; Hva???... 24? Ja; siger jeg (dog ikke med så ret ryg længere.) Han fortsætter; Så skal du da snart til at stoppe med at lege!! Jeg forsvare mig selv med; Årh hold da op, min mor leger stadig, så må jeg da også gerne!!
Giv mig lige lidt feedback her!!! Mine kære jævnaldrende veninder og venner. Vi må stadig godt lege, ikke?? Største delen af mine medstuderende er mellem 19 og 22, hvad sker der. I need some support.
Jeg håber du får den bedste dag imorgen så; afslutter han vores lille tit-tjat med og vinker med et stort smil, mens jeg føler rynkerne sidder dybere end de gjorde før denne sjove alders-samtale...
Go mandag til jer, mine jævnaldrende og jer derover. Fødselsdags reflektioner herfra Norge.
Giv mig lige lidt feedback her!!! Mine kære jævnaldrende veninder og venner. Vi må stadig godt lege, ikke?? Største delen af mine medstuderende er mellem 19 og 22, hvad sker der. I need some support.
Jeg håber du får den bedste dag imorgen så; afslutter han vores lille tit-tjat med og vinker med et stort smil, mens jeg føler rynkerne sidder dybere end de gjorde før denne sjove alders-samtale...
Go mandag til jer, mine jævnaldrende og jer derover. Fødselsdags reflektioner herfra Norge.
Abonner på:
Opslag (Atom)